HET GELD IS (NIET ALTIJD) OP

Een hoger budget voor jeugdverenigingen? Het geld is op! Degelijk openbaar vervoer? Geen financiële marge! Betere sociale bescherming? We gaan het gat in de begroting niet groter maken! 11 miljoen voor de Ruiterhal en het Louis De Winterstadion? Het mag wat kosten! Het Belgisch Kampioenschap wielrennen naar Brasschaat halen? Geen probleem! De besteding van belastinggeld is niet neutraal. Zeker niet in Brasschaat.

Het is een veelgebruikte leuze door conservatieve, rechtse en liberale partijen: “Het geld is op.” Kort, krachtig, straight to the point. Wanneer er wordt gevraagd naar een hoger budget voor jeugdverenigingen, is er geen geld. Wanneer er wordt gevraagd naar betere sociale bescherming, is er te weinig geld. Wanneer er wordt gevraagd naar meer openbaar vervoer, zal het gat in de begroting enkel groter worden. Begrijp me niet verkeerd, deze zaken kosten effectief wel wat. Desondanks zou ik hier graag meer context bij plaatsen. Dit stuk zal geen definitief tegenargument bieden, daarvoor beargumenteer ik te veel te goeder trouw, maar het is belangrijk te weten vanuit welke hoek, met welke context hierover gedebatteerd wordt.

Momenteel worden de Ruiterhal en het Louis de Winterstadion verbouwd. Het kostenplaatje? Om en rond de 11 miljoen euro. De verbouwingen van de Ruiterhal zijn in hun laatste fases en het ziet er oprecht heel goed uit. Meerdere zalen kunnen tegelijk gebruikt worden zonder geluidsoverlast; er zijn studioruimtes waar men kan oefenen op een drumstel, zonder dat er buiten de deur iets van gehoord kan worden; De grote zaal is uitgerust met een mooie barruimte die bij theatervoorstellingen afgesloten kan worden, en bij grotere feesten mee geïmplementeerd kan worden in de zaal. Toch blijft dat kostenplaatje steken, elf miljoen euro.

Niet enkel het Masterplan Park lijdt aan de prestigeziekte, zo zijn er nog meerdere voorbeelden. Zo staat de gemeente Brasschaat borg voor een aantal mooie sportprojecten of grote BK’s. Ik ben zeker niet volledig tegen deze projecten, maar de allocatie van het geld naar bepaalde mooi ogende projecten in plaats van naar doelgroepen bij wie het water aan de keel staat, is op zijn minst opvallend.

De lokalen van Brasschaatse jeugdverenigingen zien er niet uit. Meerdere hebben last gehad van de rattenplaag, goed geïsoleerd zijn ze zeker niet, terwijl er ook niet overal over een deftig verwarmingssysteem gesproken kan worden. Dit moet opgelost worden met een jaarlijkse bouwsubsidie van maximum 7.500 euro waar net een nieuwe ketel mee geplaatst kan worden. De jeugdverenigingen kunnen ook een groter bouwproject indienen en zo recht krijgen op een grotere subsidie, maar het is moeilijk te verwachten van een jeugdgroep, waar ook om de ongeveer drie jaar een volledige rotatie van leiding gebeurt, dat zij een bouwdossier kunnen opmaken en financieren om een jaar later dit gedeeltelijk terugbetaald te krijgen. Desondanks is dit wel wat er nu verwacht wordt.

Niet enkel de jeugdverenigingen, maar ook het lokaal jeugdhuis heeft budgettaire problemen. Zij mogen rekenen op een jaarlijkse werkingssubsidie van nog geen 1.000 euro. Wanneer er naar meer

wordt gevraagd, is het antwoord dat er eerst meer activiteiten gedaan moeten worden, maar om meer activiteiten te organiseren moet er budgettaire ruimte voor zijn. En zo is de cirkel rond.

Dit brengt ons terug tot het Masterplan Park van de Ruiterhal en het Louis de Winterstadion. Hoe mooi dit project ook is, met twee miljoen euro minder had het er even goed gestaan. Met twee miljoen euro meer, zouden onze jeugdverenigingen eindelijk uit de put geholpen worden. Maar niet enkel zij natuurlijk, mijn kennis ligt nu eenmaal vooral bij jeugdprojecten. Met zoveel geld meer kunnen meerdere sociale posten beter geholpen kunnen worden. Dat het geld op is, is vaak niet meer dan een handig, kort, maar krachtig tegenargument, welke niet gevolgd wordt door de mensen die ze zelf het luidst roepen. Wanneer er bij een mooi project een lintje doorgeknipt kan worden, is er geld. Wanneer de jeugdverenigingen, het jeugdhuis, het openbaar vervoer of de werkende klasse algemeen om hulp vragen, blijkbaar niet.

POPULAIRE POSTS: