BUSAANBOD IN BRASSCHAAT: MOOI IN THEORIE, NIET IN DE PRAKTIJK

De fractie van Brasschaat 2012 staat achter de uitgangspunten van het “Routeplan 2030”. Dat wil de komende jaren het aandeel van autoverkeer in onze regio van 70 naar 50 procent doen dalen. Met meer mensen die stappen, fietsen of het openbaar vervoer gebruiken moet de leefbaarheid van de regio verhogen. Maar het gevoerde parkeerbeleid en de slechte kwaliteit van het openbaar vervoer staan haaks op die ambitie.

In de eerste plaats is er geen extra geld om de ambitieuze doelstellingen van het Routeplan 2030 waar te maken. En theorie zonder centen leidt niet tot praktijk.

Een ander probleem is het in zowel Antwerpen als Brasschaat gevoerde parkeerbeleid. De recent gebouwde Park&Rides – voor Brasschaat aan Carrefour in Merksem/Schoten – zijn een gigantische flop. Park&Rides functioneren alleen als mensen op degelijk openbaar vervoer kunnen overstappen. Dat is vandaag niet het geval. Integendeel, de kwaliteit van de bus- en tramverbindingen gaat er nog altijd op achteruit.

Los van de Park&Rides is er de extra parkeergelegenheid die al jaren in Antwerpen en Brasschaat wordt gecreëerd. Antwerpen blijft het parkeeraanbod in het stadscentrum opdrijven. En ook Brasschaat ontwikkelde de voorbije jaren extra parkeergelegenheid, onder meer door het betonneren van de zogeheten “groene hoek”. Extra parkeerplaatsen trekken extra auto’s aan en motiveren mensen niet om voor het openbaar vervoer of de fiets te kiezen.

Ter illustratie gaf fractievoorzitter Rudi Pauwels in de gemeenteraad enkele concrete voorbeelden. Wie met de tram uit de stad komt moet aan de Park&Ride in Merksem soms tot een half uur wachten op een verbinding naar Brasschaat. En dat in slechte omstandigheden: op perrons die weinig beschutting bieden tegen regen en wind. In de wijk Kaart is het aanbod van het openbaar vervoer er de jongste maand fors op achteruit gegaan. Voor mensen die zich ver van het openbaar vervoer bevinden is er het lokale flex-vervoer. “Hoppin-zuilen” moeten de reizigers daarin bijstaan. Maar volgens die “Hoppin-punten” bevindt de dichtstbijzijnde “Flex-halte” voor Brasschaat zich in… Edegem. Raadslid Kasper Vanpoucke (Brasschaat 2012) merkte op dat de Hoppin-centrale vooral voor digibeten nog verre van optimaal is. Hij vroeg zich ook af waar de beloofde uitbreiding van treinlijn 12 blijft? Die S-verbinding naar Antwerpen via Puurs zou naar een frequentie van 2 treinen per uur worden gebracht en zou in het weekend worden verdubbeld. Helaas is daar in de praktijk niets van in huis gekomen. Ook daar is er nog veel werk aan de winkel.

POPULAIRE POSTS:

DOWNLOAD ONS PARTIJPROGRAMMA HIER

Hier vind je het uitgebreid standpunten- en voorstellenprogramma van Brasschaat 2012, gegroeid doorheen jàren van ervaring en geüpdatet tot vandaag.